Küresel Güçlerin Afrika’daki Satranç Oyunu

0
188

Bülbülzade Vakfı Öğretmen Komisyonu tarafından düzenlenen öğretmen hasbihal seminerlerinde bu hafta “Küresel Güçlerin Afrika’daki Satranç Oyunu” ele alındı.

Bülbülzade Vakfı Öğretmen Komisyonu tarafından düzenlenen öğretmen hasbihal seminerlerinin bahar dönemi dördüncü semineri “Küresel Güçlerin Afrika’daki Satranç Oyunu” başlığı altında yapıldı.

30 Mart Cuma günü Bilim Eğitim Kültür Araştırmaları Merkezi (BEKAM) Konferans Salonunda yapılan seminere Bülbülzade Vakfı Öğretmen Komisyonu Başkanı M.Hıdır Akaslan ve çok sayıda davetli katıldı.

İsmail Akgedik’ın moderatörlüğünde yapılan oturumda “Küresel Güçlerin Afrika’daki Satranç Oyunu” başlıklı sunum Ebuzer Nas tarafından gerçekleştirildi.

Ebuzer Nas sunumunda şunları dile getirdi:

“Küresel güç olmak için ekonomik olarak ve askeri olarak dünyada söz sahibi olmak gerekir. Çağın gereği olan teknolojiye de hükmetmek gerekir ki küresel güç olabilsin. Bir diğer konu da kendi halkına refah sağlayabilmesidir. Bunlar birbirlerinden bağımsız değildir. Bir diğer mevzu da uzaya hâkim olmak mevzusudur. Uzaya ve Ay’a sahip olan dünyaya sahip olur tezi vardır.  Şu an günümüzde birçok teknolojik alet birçok uzay denemeden ortaya çıkan alettir. Buna sahip olmak dünyaya sahip olmayı da getirecektir.

16. yüzyıldan 20. yüzyıla kadar Afrika büyük dramlar yaşıyor. İlk bakışta hem ticari hem de hammadde arayışına giren Avrupa’nın bir alanda potansiyeli gördüğü için Afrika’ya sahip olma çabası var. Bu çaba daha sonra siyasi anlamda devletler kurarak oraları yönetme ve kara kıta da sömürgecilik oyununu başlatıyor.

16.yüzyılın başında kurulan dünya düzeninde şöyle bir düzen görüyoruz; Afrika’da sömürülebilen devlet düzenleri var. Afrika’da kurulan 70 civarında irili ufaklı devlet var. Bu devletlerin kuruluş hikâyeleri ilginçtir. Buradaki devletlerin bağımsızlıklarını ilan etmelerine rağmen sömürüye açık sistemler olduğunu görüyoruz.

Bir diğer durum ise bu devletlerin darbelere açık sistemler olmalarıdır. Kimi zaman ayda bir iki darbenin olduğu ülkelerle karşılaşıyoruz. Bir diğer özellik borçlandırılan devletlerin olması. Bir başkasına özenen ve kışkırtılmaya açık halkların oluşturulduğunu görüyoruz.”

Sunumun ardından program soru-cevap kısmı ile devam etti. Öğretmen hasbihal seminerlerinin dördüncü oturumu soru cevap kısmının ardından sona erdi.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.