Eğitim sistemi S.O.S veriyor

0
316

Öğrencilerin kabusu SBS, YGS, LYS ve KPSS. Türkiye’de öğrenciler geleceklerini belirleyecek sınavlara yönelik eğitim alıyor. Sınav odaklı eğitim sistemi öğrencileri ezberciliğe itiyor. Araç olan sınavın amaç haline getirilmesini eleştiren eğitimciler, Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer’e çağrıda bulunarak eğitim sisteminde köklü reform istedi.

Mili Eğitim Bakanlığı ve YÖK tarafından yapılan reformların eğitim alanında yetersiz kaldığını düşünen eğitimciler, SBS, YGS ve KPSS gibi sınavların ezberciliği pekiştirdiğini belirtiyorlar. Sınav sisteminin değiştirilmesini talep eden ve Milli Eğitim Bakanı Ömer Dinçer’e çağrıda bulunarak sisteme çözüm bulunmasını isteyen uzmanlar, köklü değişimin adresi olarak, başlayacak anayasa çalışmalarını işaret ettiler.

Çocukların hayatı A,B,C,D şıkkı

“Yılardır eğitim sistemi değiştirilerek uygulanmaya çalışılıyor. ÖSS ve SBS’de sürekli olarak değişen bir sistem var. Gelişim çağındaki çocukların bilgi ezberleme çalışmaları içerisine girmeleri çocuklarımız körelmesine, yeteneklerinin ortaya çıkmasına ciddi anlamda ket vuruyor” diyen Anadolu Platformu Genel Sekreteri Hüseyin Özhazar, okullarda verilen eğitimlerle çocuklar sürekli olarak bir sınav psikolojisi içerisinde hayatlarını sürdürmeye çalıştıklarını söyledi. Özhazar, tek tip öğrenci yetiştiren anlayış yerine çok farklı kabiliyetlere tekabül eden değişik sistemlerin geliştirilmesi gerektiği uyarısında da bulunarak şunları söyledi: “Öğrencilerin yetişme dönemlerinin en verimli zamanlarında, yeteneklerinin keşfedilip değişik alanlara yönlendirebileceği bir dönemde sürekli soru çözen çocuklar haline döndüler. Niye ülkemizde sanat alanında, edebiyat alanında ya da benzeri alanlarda kimse yetişmiyor. Bunun nedeni Türkiye’de uygulanan sınav sistemidir. Çocuklar soruyu okuyorlar, A.B.C.D şıkları şeklinde işaretleme zorunda kalıyorlar. Böyle bir durumda çocukların yeteneklerinin ortaya çıkması mümkün değil. ”

Köklü değişimlerin adresi Anayasa

Türkiye’de eğitim sisteminin çok ciddi problemlerle karşı karşıya olduğunu söyleyen Mazlumder Merkez Yürütme Kurulu Üyesi Eğitimci Mehmet Alkış, yapılan değişiklerin genelde köklü değişimler içermediğini, Milli Eğitim Bakanlığı’nın teşkilat yasasındaki değişiklerin devrim gibi karşılandığı ancak durumun böyle olmadığını dile getirdi.

Mehmet Alkış, köklü değişimlerin anayasa değişikliğiyle olabileceğini ifade ederek şunları söyledi: “Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun değişmesi ve MEB’in temel kanunun değişmesi gerekiyor. Tevhid-i Tedrisat Kanunu, devrim kanunu olduğu için anayasanın koruması altında ve anayasa değişmeden çok köklü değişimler yapılamaz. Sadece ufak değişiklikler yapılabilir. YÖK’te de çok temel değişikliklere gidilmesinin imkânı yok. Zihniyet değişimi ve AB’nin zorlamalarıyla bir takım tedbirler alınabiliyor ama şuanda eğitim alanında çok temel sıkıntılar olduğunu ve sıkıntıların giderilmediğini görüyoruz”

Öğrenciler sınav manyağı oldu

 

Sistemin sonuç odaklı olduğuna dikkat çeken Özgür Eğitim-Sen Genel Başkanı Yusuf Tanrıverdi, “Burada önemli olan çocuğun nasıl bilgiye ulaştığı süreçtir. Ancak sınavlara baktığınızda var olan sınavların bunlara yönelik olmadığını görüyoruz. Bu sistemler sonuç istiyor, bilgi istemiyor. Bunun için öğretmenler eski programlara ilişkin çalışmalar yapmak zorunda kalıyor. Çünkü öğrenci başarısını sınavda aldığı puan ile değerlendiriyor” dedi. “Öğrenciler sınav manyağı” oldu diyen Tanrıverdi, üst üste gelen sınavlar nedeniyle öğrenciler düşünmeye, eleştirmeye, kitap okumaya, kültüre eğilmeye zaman bulamadıklarını, okul-dershane- ev üçgeninde öğrencinin onca bilgiyi ezberlemek zorunda kaldığını ifade etti. Yusuf Tanrıverdi, “Eğitim sisteminin sınav merkezi olmaktan acilen çıkarılması gerekir. Bu sistem değişmediği müddetçe çocuklarımız şiir de yazamazlar, konuşamazlar, kendilerini ve dünyayı anlayamazlar” dedi.

Mevcut sınav sisteminin, öğrencileri gece, gündüz, hafta sonları dershane kapılarında perişan hale getirdiğini, üniversite ve lise giriş sınav sisteminde yapılan son değişikliklerin de dershanelere hizmet ettiğini belirten Demokrat Eğitimciler Sendikası (DES) Genel Başkanı Gürkan Avcı “SBS ve YGS’ ye dayalı eğitim sistemiyle birlikte test tekniğin değişikliğe gidilmesi gerekiyor. Sınav sistemimizde ‘evet’ ve ‘hayır’a yer var, ‘gri tonlar’a ‘belki’ ve ‘olabilir’ gibi kavramlara yer yolmadığı için bu sistemi gerici ve sakıncalı buluyoruz.” ifadelerini kullandı.

Ferhat Açıl / Milat