Çağdaş İslam Siyaset Düşüncesi ve Siyasi Kriz

0
152

AÖB Gaziantep Şubesi, Filistinli düşünür Dr. Azzam Temimi’nin konuşmacı olarak katıldığı İslam Dünyasında Siyasi Kriz konulu konferans düzenledi.

Anadolu Öğrenci Birliği (AÖB) Gaziantep Şubesi Filistinli düşünür Dr. Azzam Temimi’nin konuşmacı olarak katıldığı Çağdaş İslam Siyaset Düşüncesi ve İslam Dünyasında Siyasi Kriz konulu konferans düzenledi.

16 Mayıs Pazartesi günü Gaziantep Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Konferans Salonunda yapılan programa Gaziantep Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Yavuz Coşkun, Bülbülzade Vakfı Başkanı Turgay Aldemir, Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Ali Gür, Prof. Dr. Şerafettin Öncü, akademisyenler ve öğrenciler katıldı.

Anadolu Öğrenci Birliği öğrencilerinden Zeynel Kaplan tarafından sunulan programda Bangladeş’te idam edilen Motiur Rahman Nizami’nin mektubu okundu. Ardından İlahiyat Fakültesi dekan yardımcısı Doç. Dr. Mahmut Çınar açılış konuşması için kürsüye geldi. Mahmut Çınar, böyle bir konferansın ilahiyat fakültesinde yapmanın önemli olduğunu vurgulayarak, İslam dünyasındaki sancıların altında yanlış din algısının yattığını söyledi.

Gaziantep Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Yavuz Coşkun da, Gaziantep Üniversitesi olarak hayata iyi bir şeyler katmaya çalıştıklarını belirterek, düşünce insanlarını misafir etmekten mutlu olduklarını sözlerine ekledi.

Konuşmaların ardından konferansa geçildi. Dr. Azzam Temimi konuşmasında İslam dünyasındaki siyasi krizlere değindi. Temimi’nin konuşmasından satır başları şöyle:  

“Benim İslam siyasi düşüncesiyle ilişkim 1987 yılında oldu. 1989 yılında Ürdün Müslüman Kardeşler Hareketi parlamento seçimlerinde benim genel sekreter olmamı önerdi. Bu seçim Ürdün’deki son şeffaf seçimdi. Bu süreçte parlamentoya seçilenlerden birçoğu şeyhlerden oluşuyordu. Ancak demokrasi konusunda ikna olmamışlardı. Geçmiş asrın 60’larında Mısır’daki Müslüman Kardeşlerin acı tecrübesinin tesiri altında gördüm onları.

Süreç içerinde reform talep edenlerin çok ağır eziyetlere maruz kalmaları onların bu düşünce altında kalmasına neden oldu. Bu süreçte oluşan süreçte demokrasi, küfür, çoğulculuk kabul edilemez bir şey olarak benimsendi. Bu süreçte Sudan İslami Hareketinin lideri ve Tunus Nahda’sının lideri ile tanışma fırsatım oldu. Londra’ya döndükten sonra Londra’da İslam ve demokrasi alanında bir doktora tezi hazırlamaya karar verdim. Westminster Üniversitesi tez çalışmamı kabul etti.

Demokrasinin Önündeki En Büyük Engel Sekülerizmdir

İslam, din ve sekülerizm üzerine bir konferans düzenledik. Ben bu süreçte şunu gördüm, İslam dünyasının demokrasinin önündeki en büyük engel sekülerizmdir. Sekülerizm batıda kilisenin sultasından kurtulmak üzere kuruldu. Ancak İslam dünyasında sekülerizm azınlık tarafından çoğunluğa dayatılarak uygulandı. İslam’ın temel esaslarından ve değerlerinden ayrılmadan nasıl yetkin bir yönetim sistemi oluşturmak gibi bir sorunumuz var.

Açıkçası yetkin bir yönetim sistemi inşa sorunu sadece bizim sorumumuz değil. Bu Hulafa-i Raşidin’den sonra tüm Müslümanların sorunudur. Raşit halifeler dönemi neden bu şekilde tanımlandı? Bu dönemin en temel referansı Kur’an ve Sünnetti. Bunun pratize şakili de İslam ümmetinin pratikleriydi. Ancak Kur’an merkezli yaşama, ümmet merkezli pratize nihayete erdiğinde Hulafa-i Raşidin dönemi son buldu.

Kur’an merkezli yasama son dönemlere kadar varlığını devam ettirdi. Ancak yasamanın yürütmeye ilişkin tarafı ümmetten alındığı için bu hususta savaşlar çıktı, krizler yaşandı. Örneğin Mutezilenin ortaya çıkmasının nedeni Mutezilenin Emevi iktidarına muhalefet etmesidir. Yani bütün mesele bu sorunları nasıl çözebiliriz ve nasıl Raşit Halifeler dönemine geri dönebiliriz? Bütün çalışmaların özü budur.”

Konuşmanın ardından Dr. Azzam Temimi’ye Gaziantep Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Yavuz Coşkun tarafından günün anısına plaket takdim edildi.

Konferansın ardından Pusula Kitabevi’ne geçen Azzam Temimi, burada öğrencilerle hasbihal etti.